Kultura organizacyjna ma duży wpływ na samopoczucie i funkcjonowanie wszystkich osób w organizacji. Jeżeli jest ona zaprojektowana świadomie, to kształtuje sposób działania firmy, wpływa na efektywność pracy i poziom zaangażowania w nią, zwiększa spójność działań.
👉 Brak ukierunkowanej kultury organizacyjnej może prowadzić do kształtowania się przypadkowych norm i wartości, trudności w komunikacji na poziomie jednostki jak i całej firmy.
Zespoły działąją wtedy niezależnie, zamiast współpracować, a przecież efekt końcowy jest dziełem wszystkich pracowników.
Świadome organizacje budują kulturę organizacyjną, której atrybutami są:
🔶 bezpieczeństwo psychologiczne – promowana jest otwarta komunikacja, wyrażanie opinii, błędy nie są traktowane jako zagrożenie lecz jako element procesu uczenia się
🔶 zaufanie i współodpowiedzialność – pracownicy czują, że mają wpływ na rozwój organizacji i są jej integralna częścią
🔶 integracja wartości z codziennymi działaniami – nie tylko deklaracje wartości, ale realne wdrażanie ich w życie firmy
🔶 przywództwo oparte na świadomości – oprócz zarządzania, także budowa relacji opartych na autentycznym dialogu, z uwzględnieniem różnorodności pracowników i ich motywacji
Czy Twoja organizacja aktywnie buduje swoją kulturę, czy pozostawia ją przypadkowi?